پایگاه مجازی استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

زندگی نامه،مجموعه عکس، فیلم و تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی(ره)

منشاوی خوان ها-3
ساعت ٥:۱٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: منشاوی خوان ها

دانلود تلاوت زیبای آقای مسعود کریمی قاری خوش لحن مشهدی به سبک استاد محمد صدیق منشاوی

برگرفته از سایت تلاوت ها-با تشکر از حاج حامد ولی زاده

دانلود


 
شهادت شیخ الائمه تسلیت باد....
ساعت ٢:٤٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢ مهر ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: اهل بیت (ع)

ای مهر تو بهترین علایق / جانها به زیارت تو شایق
ما را نبود به جز خیالت / یاری خوش و همدمی موافق
بیماری روح را دوا نیست / جز مهر تو ای طبیب حاذق
ای نور جمال کبریایی / ای نور تو زینت مشارق
روزی که دمید نور خلقت / رخسار تو بود صبح صادق
از جلوه تو،تبارک الله / فرمود به خلقت تو خالق
حسن تو خود از جمال زهراست / ای زاده بهترین خلایق
بر تخت کمال و تاج عصمت / آخر که بود به جز تو لایق
تفسیر کلام ایزدی بود / گفتار تو ای امام صادق
باشد سخن تو جاودانی / بوده است چو با عمل مطابق
افسوس شدی شهید،آخر / از حیله ناکس منافق
از داغ تو شد جهان عزادار / زیرا به تو عالمی است عاشق

 

حسان


 
تحلیل تلاوت سوره یوسف-1-27
ساعت ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ روز شنبه ٢ مهر ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: تحلیل

تحلیل تلاوت سوره یوسف-1-27  از زبان سید حامد ابطحی از قاریان بوشهر و نویسنده وبلاگ مذهبی فرهنگی فرهنگ....

لازم به ذکر است این تحلیل کاملا برگرفته از نظر شخصیسید حامد ابطحی بوده و ممکن است هر گونه ایرادی به آن وارد باشد.

استفاده از این مطلب باذکر منبع بلا مانع است.(منبع:وبلاگ فرهنگ)

دانلود قرائت

 

لازم به ذکر است این تحلیل کاملا برگرفته از نظر شخصی بنده(سید حامد ابطحی) بوده و ممکن است هر گونه ایرادی به آن وارد باشد.

 

استفاده از این مطلب باذکر منبع بلا مانع است.

 

دانلود قرائت

 

قرائت از اول سوره شروع میشه و آیه اول و دوم رو به هم وصل میکنه.منظور از این کار میتونه این باشه که این داستان که میخوانیم از کتاب خداست و کاملا واقعی و بدون کم و کاستی است.

 

دقیقه 1.25

 

در این آیه که به عربی بودن زبان قرآن اشاره دارد و بیشتر به خود اعراب خطاب میکند که ما به زبان خودتان قرآن را آفریدیم شاید در آن تفکر کنید و بهانه ای برای غفلت از آن وجود ندارد.

 

نکته لحنی زیبایی که در آخر این قطعه وجود دارد این است که (تعقلون )با حالت حسرت و حزن زیبایی خوانده میشود که معنی را کامل میکند.

 

دقیقه 1.56

 

نکته لحنی:کلمه (هذاالقرآن) در زیبا ترین شکل خود به صورت لحنی خوانده میشود که انگار فردی ایستاده و به قرآن با حالت تعجب  اشاره میکند.

 

دقیقه 2.30

 

در اینجا هم با توجه به معنی آیه به لحن حسرت خوانده میشود.

 

دقیقه 2.56

 

در اینجا استاد وارد مقام(جنس)راست یا رست میشوند.

 

دقیقه 3.30

 

در اینجا کلمه(قبله) مورد تاکید است.مقام همان قرار راست است.

 

دقیقه 3.59

 

در این قطعه با توجه به تغیر موضوع مورد بحث استاد لحن خود را از راست به بیات تغیر میدهند.البته روش معمول استاد منشاوی بیشتر همین ردیف لحنی یعنی بعد از خواندن جنس راست برای اوج گیری از بیات استفاده میکنند.

 

دقیقه 4.40

 

با توجه به معنای آیه و سخن حضرت یوسف با پدرش در کلمه (شمس،قمر)با تعجب خوانده میشود اوج تعجب در کلمه (لی)یعنی برای من! خلاصه میشود.

 

دقیقه 5.14

 

دوباره این آیه تکرار میشود و دوباره و دوباره که چهار بار تکرار میشود که نشان از حیجان حضرت یوسف نسبت به این خواب و تعبیرش دارد(با توجه به تکرار مکرر استاد منشاوی)

 

دقیقه 7.25

 

در ادامه که به جواب پدر حضرت یوسف به او میرسد به نکته لحنی بسیار زیبا و استادانه ای بر میخوریم که تمامی سخنان و پاسخ های حضرت یعقوب به یوسف با یک نوع لحن خاص که تا پایان دقیقه 9 هم ادامه دارد و به یک آهنگ خاص که دائم تکرار میشود خوانده میشود.این نشان از این است که استاد منشاوی میخواهد بگوید که اینها سخن یعقوب است و شخص تغیری نمیکند.

 

دقیقه 10.10

 

در اینجا هم چون باز وارد داستان میشود لحن استاد هم تغیر میکند.

 

دقیقه 10.43

 

اینجا به برادران یوسف میرسد که نظر به گمراهی پدرشان دارند و کلمه (مبین)در راس تاکید قرار دارد.

 

دقیقه 11.27

 

در اینجا که برادران یوسف قصد قتل برادر خود را دارند با توجه به لحن به عاقبت کار خود می اندیشند که پیش پدر خود منزلت پیدا میکنند.

 

دقیقه 12.11

 

اما تصویر سازی استاد از برادر بزگتر را ببینید که چون از منزلت و بزرگی برخوردار است و برادران روی حرف او حساب باز میکنند  با صدای پایین و بم میخواند.

 

دقیقه 12.57

 

در اینجا برادران به پیش پدر میروند که او را راضی کنند و یوسف را با آنها به صحرا بفرستد.

 

چون میدانند که پدر راضی نمیشود پس باید التماس کنند به نوعی خضوع پیشه کنند.استاد منشاوی هم در اینجا این آیه را با لحن صبا که بیشتر حزن انگیز است میخواند.

 

دقیقه 14.4

 

در اینجا دوباره آیه تکرار میشود و دیگر حالت حزن به خود نمیگیرد و استاد با تغیر لحن خود به تغیر لحن برادران یوسف با پدر سخن میگوید.استاد منشاوی با تکرار آیه و خواندن مقام بیات و تکرار آن به پافشاری هرچه بیشتر برادران تاکید میکند و دائم به خوش کذشتن به یوسف و ناصح ومحافظ بودن خودشان بر یوسف سخن میگویند.که تا دقیقه 17.20 طول میکشد.

 

دقیقه 17.22

 

نوبت به جواب پدر که میرسد لحن تغیر میکند و با توجه به معنی آیه استاد به کلمه(غافلون)تاکید دارند و نگران بودن یعقوب نسبت به غفلت پسرانش از یوسف.

 

باز هم تکرار آیه اینبار از سوی یعقوب و تاکید بر غفلت از یوسف

 

دقیقه 18.54

 

اینجا در جواب،برادران یوسف چون خیالشان از راضی شدن پدر تخت است،استاد این قسمت را پایین میخواند که  تصویر سازی ذهنی قاری را میرساند.

 

دقیقه 19.17

 

 به نظر من در عمق معنای این آیه و اتصال آن به (اوحینا) و با توجه به لحن الاداء استاد منشاوی این نکته گنجانده شده است که درست است که کار برادران یوسف ناشایست و اندوه بار است اما این تقدیر الهی است و آنان به سزای عمل خود میرسند.

 

دقیقه 20.55

 

در اینجا که کلمه (یبکون یعنی گریان) مورد تاکید است این سوال برای ما پیش می آید که چرا استاد این قسمت با حزن و اندوه نمیخواند؟! به نظر من ریاکاری برادران یوسف در فکر استاد قرار داشته و با توجه به اینکه گریه آنها از روی ریا بوده پس نباید این قسمت را با حزن اندوه خواند.

 

همه این قسمت ها که برادران یوسف با پدر در مورد خورده شدن یوسف توسط گرگ و دلیل تراشی های آنها صحبت میکنند لحن استاد تغیر نمیکند.

 

دقیقه 23.21

 

استاد در اینجا پس از تاکید بر آوردن پیراهن خونین و دروغین یوسف با تاکید بر (صبر جمیل) این قطعه را تکرار میکند.

 

دقیقه 25.38

 

در این قطعه مربوط به پیدا شدن یوسف توسط کاروان که برای آب ایستاده بودند و بر کلمه (هذا غلام)تاکید بیشتری دارد.

 

و تکرار آیه با روایات مختلف.

 

دقیقه 28.26

 

در اینجا هم استاد در مکالمه صاحبان یوسف که او را خریده بودند به نافع بودن و یا فرزند خواندگی یوسف تاکید بیشتری دارد.

 

و تکرار آیه

 

دقیقه 30.6

 

وقتی استاد به قول خدا میرسد که چگونه یوسف را به جایگاه والایش رساندیم لحن خود را به چهارگاه تغیر میدهد.

 

دقیقه 30.49

 

در این قطقه بسیار زیبا استاد در کلمه(لکن)با مقام(جنس)عجم ترکیب لحنی زیبایی انجام میدهند کل قطعه را به عجم تبدیل میکنند.

 

دقیقه 31.31

 

تغیر مقام به سگاه یا سیکا

 

دقیقه 32.38

 

این قطعه لحنی که به عطا کردن حکم و علم به یوسف از سوی خداوند  تاکید دارد در مقام( بیات شور) خوانده میشود.

 

دقیقه 33.52

 

از اینجا مقام راست خوانده میشود

 

دقیقه 34.10

 

در این آیه تاکید اول بر سخن زلیخا در کلمه(هیت لک)و تاکید دوم بر سخن یوسف در پناه بردن به خداوند است.

 

دقیقه 34.55

 

دوباره این آیه با همان تاکیدات و اما در مقام بیات خوانده میشود و تکرار و تکرار

 

دقیقه 36.55

 

شروع قطعه از (غلقت البواب)و تکرار مکرر سخن یوسف نشان از مقصر دانستن زلیخا و برائت یوسف و تاکید استاد بر پاکی یوسف است.

 

دقیقه 38.26

 

در این قطعه بسیار زیبا از استادمنشاوی اشاره این استاد برکلمه (سوء والفحشاء)با لحن بسیار زیبا و حزن انگیز معنا را کامل میکند ودوباره هم تکرار

 

دقیقه 40.31

 

مقام صبا و باز هم حزنی که نشان از تصویر سازی ذهنی قوی استاد منشاوی دارد.چقدر زیباست!

 

و ادامه ماجرا و اتمام تلاوت