پایگاه مجازی استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

زندگی نامه،مجموعه عکس، فیلم و تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی(ره)

تحلیل صوتی ردیف های لحنی تلاوت استاد منشاوی-1
ساعت ۱٠:٢۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: تحلیل

با سلام...ان شاءالله در این نوشتار برآنیم که ردیف های لحنی مختلفی که استاد معظم منشاوی تلاوت نموده اند را از نظر صوتی و لحنی مورد بررسی اجمالی قرار دهیم تا کمکی برای مقلدان ایشان باشد...

همان طور که عزیزان مستحضرید،استاد منشاوی از یک ردیف و سیر لحنی مشخص و بسیار معروف در اکثریت قریب به اتفاق تلاوت های خویش استفاده کرده اند که به ردیف منشاوی معروف است.یعنی اگر کسی این ردیف را استفاده کند بلاشک میگویند فلانی منشاوی خوان است.یکی از دلایلی که این شبهه در ذهن علاقه مندان هنر تلاوت ایجاد شده که سبک استاد ساده است،رواج این ردیف لحنی در تلاوت های مقلدان استاد است.

اما با بررسی اجمالی میتوان گفت که استاد نتنها از این ردیف استفاده نکرده اند،بلکه به تناسب آیات،موقعیت،حس و حال و فضا یا به دلایل صوتی از جمله بالا افتادن صدا و... از ردیف های دیگری نیز استفاده نموده اند،به خصوص در تلاوت های استودیویی ایشان.

البته به علت سادگی و صفا و زیبایی ردیف معمول استاد توصیه اساتید به همه مقلدان استاد منشاوی استفاده معمول از این ردیف است،اما در واقع این ردیف،شاید برای بسیاری از مقلدان استاد،به خصوص در تلاوت هایی که ایشان در پرده های بالا تلاوت خویش را آغاز کرده اند،نظیر تلاوت معروف سوره حشر یا تلاوت سوره اسرا از ابتدای سوره،سنگین باشد،حتی اگر این عزیزان تلاوت خود را در پرده های پایین تر از استاد شروع بفرمایند،ممکن است در مقام صبا و مقام نهاوند پس از آن به ضعف صوتی دچار شوند. نمونه این ضعف در برخی تلاوت های استاد محمود صدیق برادر کوچک استاد محمد صدیق مشهود است،که موجب خروج های صوتی ایشان می شود.

بنده ان شاءالله در ادامه این نوشتار،به تحلیل سه یا چهار ردیف لحنی مختلف از استاد منشاوی از لحاظ مقامی و صوتی خواهم پرداخت،سپس با ذکر نمونه هایی،تکنیک های صوتی استاد منشاوی در خلال تلاوت که موجب برداشتن فشار از روی صدا و جابجایی بین پرده های صوتی بدون خروج خواهد شد را ذکر خواهم نمود،باشد که مفید فایده افتد...

و من الله التوفیق