پایگاه مجازی استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

زندگی نامه،مجموعه عکس، فیلم و تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی(ره)

چندین هزار تلاوت...
ساعت ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٧ خرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: تلاوت های مجلسی

لینک فهرست دانلود گنجینه عظیمی از تلاوت های مصری بالغ بر چندین هزار تلاوت...

با تشکر از دوست عزیز عرب زبانمان که اسمشان را نمی دانم

اینجا راکلیک کنید


 
تحلیل صوتی و لحنی ردیف های مختلف استفاده شده در تلاوت استاد منشاوی-3
ساعت ٢:٠٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ خرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: تحلیل

3- ردیف معروف به بیات- بیات
همان طور که عزیزان مستحضرند برای اوج گیری از بیات شروع تلاوت دو شیوه بین قرا رواج دارد،شیوه اول مانند روش استاد مصطفی اسماعیل که با مبدلی به اکتاو پرده شروع تلاوت اوج گیری کرده در این پرده بیات را ادامه می دهند،روش دیگر مانند روش اساتیدی چون عبدالباسط،طبلاوی،و بسیاری قرا دیگر که با قرائت یه نغمه ای خاص در مقام بیات،به پرده های بالاتر می روند اما به اکتاو پرده شروع نمی رسند.که شیوه دوم راحت تر و سبک تر است.
استاد منشاوی تنها در یک تلاوت از بین تمام تلاوت هایی که من از ایشان شنیده ام بدون استفاده از مقام رست در ابتدای تلاوت در مقام بیات اوج گیری کرده اند که ان هم با استفاده از روش دوم بوده است.این تلاوت تلاوت مومنون- الرحمن معروف است که استاد در این تلاوت بیات را بدون استفاده از رست تا بیات دوگاه تلاوت کرده سپس وارد صبا می شوند و جواب مصطلح صبا را نیز تلاوت می کنند و به ادامه تلاوت می پردازند...
این تلاوت را از اینجا دانلود کنید...


 
تحلیل صوتی و لحنی ردیف های مختلف استفاده شده در تلاوت استاد منشاوی -2
ساعت ۱:٥٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ خرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: تحلیل

بسمه تعالی
2- ردیف بعضی تلاوت های استودیویی استاد که به اکتاو پرده شروع تلاوت اوج گیری نمی کنند
در این ردیف لحنی،استاد پس از تلاوت بیات مقدمه در چند نفس و سپس تلاوت رست در حداکثر 2 الی 4 نفس،به جای بازگشت به مقام بیات در یک پرده بالاتر از مقام رست، در یک نفس از بیاتی استفاده می کنند که هم سطح با رست تلاوت می شود و سپس وارد مقام صبا می شوند،در واقع آن یک نفس بیات را مقدمه برای تلاوت مقام صبا قرار می دهند و گاهی حتی در همان یک نفس بیات را با صبا ترکیب می کنند و به مقام صبا وارد می شوند.این مقام صبا از مقام صبایی که پس از رسیدن به اکتاو پرده شروع تلاوت تلاوت میشود پایین تر بوده و در نتیجه،استاد در این ردیف به اکتاو پرده شروع نمی رسند و تلاوت خود را در سطحی مناسب ادامه می دهند،که کاملا برای افرادی که در تلاوت ردیف قبلی دچار مشکل می شوند مناسب است...البته قابل ذکر است که معمولا استاد به علت پایین افتادن سطح پایه تلاوت در این ردیف،معمولا استعاذه خود را در پرده ای بالاتر از معمول تلاوت های خویش می گیرند، که توجه به این نکته نیز ضروری است.از جمله تلاوت هایی که می توان این ردیف را از آن ها برداشت کرد،تلاوت استودیویی سوره یونس(موجود در سایت) و تلاوت استودیویی سور حج-مومنون است...