پایگاه مجازی استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

زندگی نامه،مجموعه عکس، فیلم و تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی(ره)

محموعه دیگر از تلاوت های استاد با لینک سالم
ساعت ۸:۱۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٦ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تلاوت های مجلسی

دانلود مجموعه ای از تلاوت های استاد منشاوی که دوست عزیز و کاربر ارجمند آقا محمد پیوند آن را برای بنده ارسال کرده است.

دانلود


 
برداشتی از تلاوت روم-ضحی-شرح-حمد-بقره-1
ساعت ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٤ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تحلیل ،برداشت

بسم الله الرحمن الرحیم

برداشتی از تلاوت سوره روم-ضحی-شرح-حمد-بقره استاد منشاوی(بخش اول)

با عرض سلام  و عرض پوزش از تاخیر طولانی در به روزرسانی وبلاگ،ان شاءالله در این نوشتار،و نوشتار های بعدی به بررسی تلاوت زیبای روم-ضحی-شرح-حمد-بقره استاد می پردازیم

این تلاوت،از جمله تلاوت هایی از استاد است که از لحاظ سیر لحنی،شباهتی به تلاوت های دیگر استاد ندارد،و در واقع شاید نظیری برای آن نتوان یافت.استاد برای اوج گیری از همان شیوه معروف بیات-رست درجه 4 و بیات استفاده می کنند وپس از رسیدن به اکتاو مقام بیات وارد صبا می شوند که تا اینجا همان ردیف معروف استاد است،اما پس از آن شیوه تغییر می کند و استاد به اصطلاح شروع به ترکیز خوانی رست می کنند.منظور از ترکیز خوانی ،محور قرار دادن یک مقام،و خواندن مقام های دیگر با اشاره و بازگشت به همان مقام است. شنیده می شود که استاد در بین فراز های رست،از چهارگاه،سه گاه و... استفاده می کنند و این شیوه تا پایان آیه 30 سوره روم ادامه دارد.پس از آن نیز استاد دیگر سیر لحنی قابل پیش بینی ای  ندارند.این امر از یک سو موجب تنوع و و از سوی دیگر موجب شاخص شدن این تلاوت در بین تلاوت های استاد شده است.از سوی دیگر،از آن جایی که این تلاوت عمدتا در پرده های بالا اجرا می شود و همچنین تحریر ها و نغمات به کار رفته شده عمدتا پیچیده تر از تلاوت های دیگر است،این تلاوت جزو تلاوت های به نسبه سخت استاد برای تقلید است.

از قول استاد عزیزم شنیده بودم که کارشناسان فن تلاوت،این تلاوت استاد را تلاوتی می شمارند که انواع تحریر به خوبی در آن به کار رفته است.البته بنده در انواع تحریر تخصصی ندارم و از دوستان و استادان فن ممنون میشوم اگر بنده را در معرفی انواع تحریر یاری نمایند.

شاید به جرات بتوان گفت که این تلاوت ازطراوت خاصی برخوردار است.به خصوص در فراز های اول:«فسبحان الذی...»«و له الحمد...» «یخرج الحی من المیت....»

.تاکید بیش از اندازه و چندین باره استاد روی آیه« و من ءایاته ان خلقکم من تراب...» معنادار و زیباست که برداشت شخصی حقیر این است که شاید استاد قصد داشته از خاک بودن انسان را یادآوری کرده و مستمع را به خضوع در برابر پروردگار باز دارد.

در همین آیه استاد وارد رست شده،پس از دو فراز به بیات باز میگردند و دو فراز در بیات تلاوت میکنند و دومین بار آن اصطلاحا همان اکتاو بیات دوگاه است.در این فراز،در پایان نفس استاد دچار خروج می شوند که البته در میان تلاوت های استاد کم سابقه است.ولی خوب از زیبایی کل تلاوت چیزی کم نمی کند.به نظرم ناشی از گرفتگی صدای استاد است که در نفس بعد هم مشهود است.

پس از آن استاد وارد صبا شده و یک بار این آیه را به صورت تفکیک شده می خوانند.فراز بعدی در آیه «و من ءایاته ان خلق لکم من انفسکم...»یه ترکیب خوانی زیبا از صبا و بیات است که استاد بسیار از آن استفاده می کنند،و جا دارد که مقلدین استاد این نغمه و نغمات مشابه را به خوبی یاد بگیرندو استفاده نمایند چون بسیار زیبا و ابتکاری است.اگر به کلمه رحمه در پایان این نفس دقت کنید متوجه می شوید که حتی این کلمه هم به شکلی خاص تلاوت شده که این کار خاص استاد در جای دیگر نیز خود را نشان می هد،مانند تلاوت جاودانه سوره غافر و فراز ثم یخرجکم طفلا...که به حلاوت پایان نفس آن هم روی کلمه ای که نغمه گذاری روی آن سخت است می افزاید و از طرفی هنر استاد را در تقسیم آهنگ روی کلمات نشان می دهد.

حقیر به جرات  می توانم بگویم فراز هایی از رست و چهارگاه که در ادامه تلاوت می شوند،با وجود اینکه مشابه شان بار های تلاوت شده اند،در این تلاوت لطافت خاصی دارند و به همه مقلدان استاد توصیه میکنم حتما این فراز های زیبا را استماع کرده و به کار برند.

بهتر میدانم شما را دعوت کنم این فراز های زیبا را استماع کنید و سخنی به میان نیاورم.

در نفس و من ءایاته ان یریکم البرق خوفا و طمعا...،می توانیم شاخصه های یک صدای منعطف را هم در سرعت اجرای نغمه،همه در تحریر های زیبا« سماء» و« ماء» و همه در فراز  و فرود های لحنی نفس بیابیم.پیشنهاد میکنم افرادی که توانایی تحریری کافی دارند،روی این فراز تمرکز ویژه ای داشته باشند و سعی کنند این فراز را به طور جداگانه کار کنند که در پیشبرد و تقویت تحریر و انعطاف صدای آن ها ان شاءالله که موثر خواهد بود.

در صفحه بعد،پس از شنیده فراز هایی از مقام چهارگاه در آیه« و هو الذی یبدؤ الخلق...»فراز های بسیار زیبا،یک بار در رست و بار دیگر و چهارگاه میشنویم.پس از ان استاد به سه گاه میروند.در این آیه استاد شروع به بم خوانی طولانی مدت میکنند. فکر کنم از استاد حنیفی شنیده بودم که امثال این آیه ،درسی است برای قاریان که فقط برای استراحت صدا بم نخوانند.بلکه می بینیم که استاد  نه فقط برای استراحت صدا پس از اوج خوانی،بلکه به تناسب معنای آیات و با هنرمندی هرچه تمامتر بم میخواند و واقعا زیبا میخواند.

ان شاءالله در مطلب بعدی،در مورد بخش های بعدی این تلاوت بحث خواهیم کرد.

از شما عزیزان بزرگوار خواهشمندیم نواقص و کاستی های این نوشتار را به بزرگواری خود ببخشید.

دراین روز های عزیز حقیر را از دعای خیر خود فراموش نفرمایید.

یا حق


 
برداشتی از تلاوت سوره شعرا-52-89
ساعت ۳:۳٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تحلیل ،برداشت ،تلاوت های مجلسی

 

بسمه تعالی

برداشت شخصی حقیر از تلاوت جاودانه سوره شعرا-52-89 استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

قبل از هر چیز خاطرنشان کنم که این نوشتار برداشت شخصی و ناشیانه حقیر است ،پس در صورت وجود هر گونه نقص و کاستی حقیر را عفو بفرمایید

برخلاف اکثر تحلیل هایی که در مورد تلاوت ها وجود دارد حقیر قصد دارم به جای تحلیل و معرفی صرف نغمات و دستگاه های استفاده شده در تلاوت،علاوه بر این مهم، به جنبه های دیگری نیز که از نظرم حائز اهمیت هست نیز بپردازم.

تلاوت سوره شعرای استاد منشاوی،از تلاوت های فوق العاده فنی و در عین حال مجلسی و عامه پسند استاد است.به طوریکه شاید کمتر تلاوتی از استاد بار فنی این تلاوت را داشته باشد.در عین حال از تنوع لحنی به نسبه خوبی نیز برخوردار است.به همین خاطر و به دلیل تناسب صوتی و لحنی و تجویدی و کم خطا بودن این تلاوت این تلاوت به عنوان یکی از تلاوت های مطلبو برای تقلید از استاد معرفی میشود.

پنج دستگاه بیات،رست،چهارگاه،صبا و نهاوند در این تلاوت به طور مبسوط و تا حد جواب مصطلح اجرا شده است.ردیف لحنی این تلاوت ردیف معروف استاد منشاوی است.البته دقت کنید،نمی گویم ردیف معمول،میگویم معروف،چون میتوان پس از گوش دادن تلاوت های زیادی از استاد بدین نتیجه رسید که استاد همان طور که در بسیاری از تلاوت هایشان ردیف معروفشان(بیات –رست-بیات-صبا-نهاوند و...) را اجرا کرده اند در بسیاری از تلاوت هایشان نیز این ردیف را اجرا نکرده اند،اما زیبا ترین و معنوی ترین تلاوت های ایشان با این ردیف معروف که به نوعی خاص ایشان نیز هست اجرا شده است و از این رو  این ردیف لحنی با نام منشاوی عجین شده است.

در فراز های ابتدایی تلاوت، از نظر حقیر این تلاوت کمی بالاتر از پرده معمول استاد شروع شده است.بم های ابتدای تلاوت که در گوشه های دوگاه و نوا و حسینی تلاوت میشود،کاربرد بسیار زیبای بم استاد منشاوی و طنین و ملاحت بم ایشان را می رساند.

در فراز های بعدی به خصوص در هنگامی که جواب رست را تلاوت می کنند،در نفس "کذلک و اورثناها بنی اسرائیل ... "برای دومین بار، موردی که توجه حقیر را جلب کرده حالت خاصی که استاد در اجرا و به خصوص در تحریر کلمه اسرائیل دارند است،به طوری که انگار تمام وجود خود را روی تحریر گذاشته اند،به طوریکه با وجود حس و حال،شاید کمی از زیبایی صدای ایشان بکاهد.

تحریر مشرقین در همین نفس ،تحریر نسبتا سنگینی است چون بسیار ریز و سریع و ماهرانه انجام شده و به قول استاد ابوالقاسمی منشاوی تنها قاری است که می تواند با همان سرعتی که در پایان نفس تحریر بزند در انتهای آن نیز تحریر بزند.

در ادامه فراز های بسیار زیبایی از مقام بیات را میشنویم گه به نظرم هنر تصویرسازی استاد منشاوی در بیان آیات در همین چهار مرتبه تکرار آیات ابتدایی صفحه 370 به اوج خود می رسد.

فرازی از مقم صبا که استاد در" فاوحینا الی موسی ان اضرب بعصاک البحر..." می خوانند از لحاظ صوتی به نظرم واقعا فوق العاده است،البته متاسفانه دانش بیان آن را به زبان علمی ندارم و اصلا نمیدانم دقیقا چه جنبه آن برایم نشسته است! به بزرگواری خود ببخشید.

نهاوندی که استاد در این تلاوت میخوانند،به خاطر بسیط بودنش،الهام استاد از فضای آیات و جان و دل وهمچنین حزن آمیخته شده توسط استاد به فرح ذاتی این مقام(به پارادوکس توجه کنید) که البته اینجا فرح بخشی آن بیشتر است،.الحق و لانصاف این بخش تلاوت را از نظر حقیر زیباترین بخش تلاوت قرار داده است.

بعد از مقام نهاوند وارد چهارگاه میشوند.چهارگاه استاد نیز در این تلاوت بسیار زیباست به طوریکه یکی از آشنایان میگفت پس از شنیدن این آیات یک آن احساس کردم نزد حضرت موسی(ع) در کنار رود نیل هستم!!

نکته ای که به نظرم میرسد این است که خیلی از دوستان ممکن است اگر در تلاوت هایی که به سبک استاد منشاوی انجام می دهند،ردیف معروف را دنبال کنند،به خاطر هم سطح بودن صبا و نهاوند و بعد رست احتمالی پس از نهاوند و ... دچار خستگی صوتی شوند،در این مواقع تجربه شخصی حقیر نشان داده که کاری که استاد در این تلاوت انجام میدهند(یعنی انتقال از نهاوند به چهارگاه و نه به رست ) به صدا آرامش و استراحت میدهد و بسیار راهگشاست.

پس از چهارگاه،استاد در انتقال دوباره به مقام صبا حرکتی را انجام میدهند که بسیار فنی و سودمند است و آن مدل خاصی از ورود به صباست که صدا را یکی دو پله پایین می اندازد.این حرکت در انتقال از مقام های بیات،رست،صبا و چهارگاه به صبا بسیار راهگشاست و جا دارد که بتوانیم برای استراحت دادن به صدا و ایجاد زیبایی های صوتی از آن استفاده کنیم.

مطلب مهمی که به نظرم میرسد و خود نیز مدت با آن درگیر بودم قوت و سرعت تحریر های استاد منشاوی به خصوص تحریر های پایانی است.استاد منشاوی تلاوت پرتحریری ندارد اما همان هایی که هست قوت زیادی دارند و همین ضعف عمده بسیاری از عزیزان را در اجرای تلاوت ایشان سبب میشود.برای حل این مشکل،راهکار بسیار مفید ،دقت روی تحریر ها ،سعی در آهسته کردن آن ها و پله پله اجرا کردن آن هاست.به طوریکه هم ذهن مراحل تحریر را بشناسد،هم صدا توانایی اجرای آهسته آن را پیدا کند،بعد ازمدتی میتوانیم کم کم بر سرعت بیفزاییم.البته این تمرینات ممکن است زمان زیادی طول بکشد که نتیجه بدهد ولی ان شاءالله که نتیجه بخش خواهد بود.

آیات در مقام صبا و به خصوص بم های فوق العاده آن در فضایی بسیار معنوی اجرا میشوند و سپس استاد در مطلع آیات توحیدی،وارد رست می شود و هنر خود را در اجرای صلابت این آیات با صلابت ذاتی مقام رست آمیخته و سنگ تمام میگذارد.در بیان این آیات توحیدی گوشه های متنوعی از رست را از استاد میشنویم،که واقعا در بیان مفاهیم آیات و تصویرسازی آن به نظر حقیر موثر بوده است.

بعد از رست،استاد از آیه" رب هب لی حکما..."دوباره وارد بیات می شوند.استاد در دعاهایی که در آیات موجود است، نغمه هایی از بیات را همراه با تحریر معروفی  اجرا میکنند،گه البته تحریر آن به زیبایی در رست به اتمام میرسد و در واقع این نغمه نوعی ترکیب فنی از بیات و رست است.

نفس "و لا تخزنی یوم یبعثون..."گوشه ای است که استاد کمتر و به ندرت اجرا کرده اند و بسیار زیبا و منحصر به فرد است و میتواند به عنوان مقدمه ای برای فرود برای مقلدان استاد مورد استاده قرار گیرد.

در پایان از همه عزیزان به خاطر کمی ها و نواقص فراوان این نوشتار پوزش میطلبم و امیدوارم این نوشتار هر چند کم،بتواند در پیشرفت قاریان عزیز و اعتلای هنر مقدس تلاوت قرآن کریم موثر باشد.

منتظر انتقادات و پیشنهادات راهگشای شما عزیزان بزرگوار هستیم.در ضمن در صورت ابهام درمورد هر مطلبی از نوشتار میتوانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا بدان پاسخ داده شود.

التماس دعای فراوان


 
اطلاعیه
ساعت ٩:٥٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۸ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: اطلاعیه

بسمه تعالی

با سلام

به اطلاع همه عزیزانی که از این پایگاه بازدید می کنند می رساند که ان شاءالله تعالی از این پس کار های نیمه تمام این پایگاه با قوت و پیگیری بیشتر انجام خواهد شد.ان شاءالله در راس برنامه های حقیر،معرفی شاهکار های استاد به طور تفصیلی ،تحلیل تلاوت ها و ردیف های لحنی و قطعات استاد و ترمیم بخش ها و پیوند های از کارافتاده وبلاگ برای دانلود تلاوت ها و مقاطع خواهد بود.

با تشکر

التماس دعا


 
 
ساعت ٦:٢٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٦ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

سلام علیکم

به دعای شما عزیزان،آزمون کنکور را هم دادم

ان شاءالله که نتیجه اش به خیر باشد

التماس دعا...


 
التماس دعا
ساعت ٧:۳٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٤ تیر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

با سلام خدمت همه عزیزانی که از این وبلاگ بازدید میکنند

از همه عزیزان التماس دعای خیر دارم

روز پنجشنبه آزمون کنکور سراسری دارم

حقیر را از دعای خیر فراموش نکنید

یا حق