پایگاه مجازی استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی

زندگی نامه،مجموعه عکس، فیلم و تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی(ره)

 
ساعت ۳:٤٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ مهر ۱۳۸٩   کلمات کلیدی: تحلیل ،مصاحبه و گفتگو ،مقالات
قرائت قرآن در کشور همچون دریایی گسترده ولی کم‌عمق است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس و مدرس قرآن کریم کشورمان با تأکید بر این ‌که قرائت قرآن در کشور ما همانند دریایی به وسعت کشور است، گفت: این دریا کم‌عمق است و نباید به این گستردگی بسنده کنیم؛ چرا که خطر خشک‌شدن آن ‌را تهدید می‌کند.

«سیدمحسن موسوی‌بلده»، کارشناس و مدرس قرآن کریم

«سیدمحسن موسوی‌بلده»، کارشناس و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب در مورد چالش‌ها و آسیب‌های قرائت و آموزش قرآن در کشور، گفت: قرائت قرآن در کشور ما همانند دریایی به وسعت کشور، اما با عمق کم است. اگر دریا گسترده باشد، اما عمق لازم را نداشته باشد به سرعت در معرض بُخار و خشک‌شدن است.

وی افزود: معتقدم که باید کاری انجام شود که موضوع تلاوت قرآن و رویکرد جوانان کشور به آن عمیق‌تر شود؛ اگر عمق لازم را پیدا نکند، این گستردگی در سراسر کشور کافی نیست.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: اکنون آموزش و قرائت قرآن به همه مناطق کشور اشاعه یافته و گسترده شده است؛ در برنامه‌های مختلف تلویزیونی که جوانان دختر و پسر از سراسر کشور تماس می‌گرفتند و قرائت می‌کردند، دیدیم که از روستاها و مناطق دوردست کشور جوانان، و حتی دخترها، تلاوت خوبی دارند که این چیزها اصلاً عجیب است.

قرائت قرآن به همه مناطق کشور اشاعه یافته است

موسوی‌بلده در ادامه سخنانش اظهار کرد: جوانان دختر و پسر روستاها چنان تلاوتی دارند که بعضی وقت‌ها شاید در شهرها با توجه به امکانات و کلاس‌ها و آموزش‌های مختلف چنین تلاوتی را نبینیم، اما این‌ها نباید ما را فریب دهد و به این بسنده کنیم که قرائت قرآن در همه کشور فراگیر شده است.

وی با بیان این ‌که گستردگی قرائت قرآن در کشور عمق لازم را ندارد، تصریح کرد: قاریان کشور باید به سرعت از پوسته قرائت قرآن به مفاهیم قرآن منتقل شوند و نباید فقط قاری باشند، این ایرادی است که بعضاً بر قراء کشور گرفته می‌شود که ممکن است وارد هم باشد؛ قاریان کشور فقط هنر قرائت به ویژه صوت و لحن را مهم می‌دانند، صوت و لحن در کشور ما به صورت نهضتی در نهضت قرائت قرآن درآمد.

این مدرس قرآن با بیان این موضوع تصریح کرد: در قرائت قرآن نوعاً بحث تجوید و وقف و ابتدا مطرح است و موضوع لحن آن‌گونه مهم نبوده است، اما در کشور ما به خاطر زمینه‌هایی که در هنر ایرانی وجود داشته، بحث لحن قرآنی هم مطرح شده و به شکل عجیبی درآمده است، اکنون در آموزش قرائت قرآن، قاری جوان هم‌زمان با روخوانی به دنبال دستگاه‌ها و مقامات قرآنی هم هستند.

وی با انتقاد از این‌که قاریان در حال آموزش قرآن هنوز روخوانی را یاد نگرفته، لحن و مقامات و نام‌های آن‌ها را بلد هستند، تأکید کرد: مقداری از این مباحث لازم است و آن‌را انکار نمی‌کنم، ولی اگر این توجه بیش از حد باشد و تماماً توجه قراء جوان این باشد که الحان و موسیقی را یاد بگیرند نتیجه و خطر آن خواهد شد که در همین پوسته می‌مانند و تنها می‌توانند قاری خوب و فنی شوند و به لحن و صوت دانستن و حتی تجوید دانستن اکتفا کنند.

این کارشناس قرآنی بیان کرد: اینکه پیام قرآن مغفول بماند خطر بزرگی است، قاری قرآن اولین و شایسته‌ترین فردی است که باید همان طور که قرائت می‌کند باید اطلاعات قرآنی هم داشته باشد، اگر این اهتمام وجود نداشته باشد، یعنی در بحث قرائت و آموزش قرآن عمیق نشدیم.

عمق توجه به مفاهیم قرائت و آیات قرآن باید پیدا شود

موسوی بلده افزود: این دریا از لحاظ وسعت گسترده است، اما عمق توجه به مفاهیم قرائت قرآن و آیات قرآن هم باید پیدا شود، اگر این امر انجام نشود به سرعت ممکن است این شور و هیجان در میان جوانان فروکش می‌کند که بعضاً آثار آن هم دیده می‌شود و در نتیجه دریا خشک می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که این ایجاد عمق لازم فقط توسط اساتید امکان‌پذیر است، گفت: این عمق با توجه به معانی ایجاد می‌شود و اساتید هم می‌توانند این عمق را در جوانان ایجاد کنند، اساتید چون خودشان قاری را تربیت کردند خودشان هم باید این روش را در قرآن‌آموزان تقویت کنند و به مفاهیم قرآنی مسلط شوند و بعد این‌ها را به شاگردان خود بیاموزند.

مدیر مؤسسه قرآنی احسن‌الحدیث در ادامه سخنانش اظهار کرد: به طوری که این فرهنگ ایجاد شود که قاری قرآن اگر در حال آموزش روخوانی است (که امروزه هم آموزش با لحن مشهور شده و هنوز روخوانی تکمیل نشده به سراغ لحن می‌روند!) ما هم نمی‌گوئیم که لحن را یاد نگیرند، فرهنگی ایجاد شود که هم روخوانی را بیاموزند و هم تجوید و در نهایت لحن را هم بیاموزند اما هم‌زمان با معنای قرآن هم آشنا شوند.

قاری قرآن از اینکه زیبا قرائت می‌کند و نمی‌تواند ترجمه کند باید خجالت بکشد

وی تأکید کرد: اساتید و مدرسان قرائت قرآن باید کاری بکنند که در کلاس‌هایشان این آموزش‌ها با هم انجام گیرد و قاری قرآن از اینکه زیبا قرائت می‌کند و قاری بین‌المللی می‌شود اما نمی‌تواند قرآن را ترجمه کند، خجالت بکشد.

موسوی بلده تصریح کرد: باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که وقتی از قاری قرآن پرسیدند در مورد آیاتی که تلاوت کردید چند دقیقه‌ای صحبت کن، این توانایی را داشته باشد، اگر هم نتوانست خجالت بکشد، اگر این فضا در کلاس‌های‌ آموزش قرآن ایجاد شود این فرهنگ به تدریج نهادینه می‌شود. در این امر هم معلمان و مدرسان قرائت قرآن بیشترین سهم را دارند و اگر این اتفاق بیفتد عمق لازم در قرائت قرآن ایجاد می‌شود و دریا ماندگار و ماندنی خواهد بود.

این مدرس قرآن با بیان این موضوع تصریح کرد: اکنون این سطح در میان قراء رضایت‌بخش نیست، اما با ورود قراء بین‌المللی به دانشگاه و تحصیل در رشته علوم قرآنی نوعاً قراء از این فرصت استفاده می‌کنند و به این امور مسلط می‌شوند و می‌بینیم که وضعیت در میان قراء بین‌المللی به این ترتیب نیست، اما مگر چند قاری بین‌المللی داریم؟ اصلاً اعتقاد ندارم که اسم مسابقات بین‌المللی را بیاوریم، بگوئیم قراء خوب کشورمان، چون بعضی از افراد اصلاً در مسابقات شرکت نکردند. در نهایت این‌که این وضعیت در میان قراء تراز اول کشورمان رضایت‌بخش نیست و توقع بیشتر است.

این کارشناس و مدرس قرآن کریم در پایان سخنانش گفت: این توقع را مدرسان و اساتید قرآن باید از درون جامعه قرآنی کشور داشته باشند، ممکن است ما در مقابل بیرون دفاع کنیم و تعصب داشته باشیم و بگوئیم که قراء ما خوب هستند، ولی در میان خودمان باید این اشکال و نقص را بپذیریم و نباید این بهانه را به دست کسی بدهیم که بگویند که قراء فقط قرآن را تلاوت می‌کنند و به مفاهیم نمی‌پردازند.

  
  www.iqna.ir